söndag 6 november 2011

Vinna eller försvinna

Spelande är ett mycket frekvent inslag i vårt hem. Wordfeud, monopol, Harry Potter-frågesport, M.I.G, Super Mario, Finns i sjön, 3-1 till Bajen varje hemmamatch och memory. Listan kan göras avsevärt mycket längre. Jag vill spela för gemenskap, värme, kärlek och glädje. Den andra sidan av myntet spelar mer för att vinna, tävlingen så att säga.

Jag vill att våra barn ska spela för att det är roligt men de spelar oftare med den andra myntsidan och anammar såklart mer det sättet att se på spel.

Idag har jag och femåringen hängt flera timmar i Tomtit-cafeet och spelat spel. Jag tänkte att jag skulle behöva LÄRA femåringen mitt sätt att spela spel. Jag tänkte i så fel bana. Jag kan inte lära någon något. Men med hjälp av livet och tärningarna lärde jag mig att det inte alltid behövs läggas upp en plan för lärdomar.

När vi hade räknat ut poängen i vår Yatzy-omgång så visade det sig att vi kom lika. 234-234. Och aldrig har jag sett femåringen så glad som då. När vi kom lika, båda vann, ingen förlorade.



Dagens lärdom: Än är de inte förtappade, än finns det hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar