måndag 28 november 2011

Kära praktik. Dag 1.

Första dagen på min VerksamhetsFörlagda Utbildning, så kallad praktik, är avklarad och den avslutades med en planering över perioden. Jag har två huvuduppdrag under mina tre veckor.


  1. Det första är att tillsammans med en grupp om fem respektive fyra barn först ta fram en elljusstake och fråga barnen hur det kan komma sig att elljusstaken lyser när sladden är inkopplad i eluttaget i väggen. Sedan be barnen rita och måla deras svar och hur de tänker. Efter att den första teckningen är ritad får varje barn berätta om sin teckning och så ska vi samtala om vad som händer när elljusstaken börjar lysa. Därefter får barnen rita teckning nummer två och efter det samlar jag in alla teckningar och ska sedan utröna barnens lärprocesser genom att analysera och studera deras teckningar. Barnen kommer vara barn i år 1.

  2. Det andra är att formulera ett mål, planera, genomföra och utvärdera ett arbetsmoment för barn i år 3 inom ämnet Geografi med linjedragningarna att det ska produceras något som skall ingå i ett kompendium om geografi, arbetsmomenten ska gå ut på att barnen ska göra en fiktiv resa som de väljer själva som de skriver i berättande form om och ritar och/eller klipper ut bilder från tidningar till, olika färdmedel och väder ska även tas till hänsyn.



Det här ska bli fantastisk roligt och inte alls svårt tänkte jag, och började såklart med att titta i läroplanen. Det visar sig att kartan och dess uppbyggnad, Sveriges och Europas städer och länder, val och prioriteringar vid miljöval är alla delar ur kursplanen för år 4-6. Skit också. Vilken tur att jag kan tillgodoräkna några andra kriterier som hör rätt år till. Som metoder för att söka information, miljöfrågor utifrån barnets vardag, fysiska kartor över närområde och kanske lite trafikregler. De här hör till år 1-3.


Dagens lärdom: Kursinnehåll för år 1-3 och år 4-6 i ämnet Geografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar