torsdag 3 november 2011

Barns bästa i främsta rummet

Norge har antagit FN's barnkonvention som en lag genom inkorporering, bra tydligen. Maria Larsson från kristdemokraterna anser att Sverige har barnkonventionen inskriven och att Sverige följer den. Ett ljudklipp om det finns här. Och här finns ett klipp som problematiserar Maria Larssons inställning. För jag undrar också, hur känner de apatiska flyktingbarnen det?

Vi kan väl titta på barnkonventionens fyra huvudprinciper, artikel 2 "alla barn har samma rättigheter och lika värde", artikel 3 "barnets bästa i främsta rummet", artikel 6, alla barn har rätt att överleva, leva och utvecklas, artikel 12, barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i allt som rör barnet. Från de apatiska flyktingbarnens perspektiv använder Sverige inte alls artikel 2 eller 3 antar jag.

Men en liten ljusglimt i mörkret är att Södertälje kommun har en barnchecklista i linje med barnkonventionens artikel 12 som ska användas under beredning av ärenden som kan komma att påverka barn. Följdfrågan är hur frekvent den används? Jag ska försöka ta reda på det.

Dagens lärdom: Södertälje kommun har en barnchecklista.

6 kommentarer:

  1. Som sittandes i en nämnd som tar hand om diverse ärenden som rör barn kan jag i alla fall utifrån mina erfarenheter säga att den används ganska frekvent. Men om detta betydde att den togs på allvar, att frågorna den tar upp blir grundligt undersökta och att den inte slentrianmässigt kryssades i så skulle det vara bra. Jag har nog aldrig under mina år i nämnden läst en barnchecklista (och jag läser dem alltid grundligt) som blivit behandlad på allvar. Problemet ligger nog också i utformningen av själva checklistan eftersom den inte motiverar varken utförliga svar eller uppföljning/åtgärder. Vad händer tex om man kryssar i nej på frågan om barn fått komma till tals? Vad jag vet har vi inte fått någon sammanställning eller utvärdering av barnchecklistan. Det skulle nog behövas ett mer aktiverande verktyg för detta. Risken med en checklista är att den bara behandlas som ett till papper att fylla i.

    SvaraRadera
  2. Det var ju faktiskt precis det här jag satt och väntade på. Tack Karin, för hjälpen. Det är ju så man vill gråta. Eller skratta. Men var skickas och förvaras dessa ifyllda barnchecklistor?

    SvaraRadera
  3. De ska finnas med i varje ärende där barn berörs och vi har en offentlighetsprincip i detta land så det är bara att schava ner till stadshuset och begära ut. Men de ligger ju i varje enskilt ärende och vet inte om de finns sammanställda någonstans, jag håller som bäst på att ta reda på detta! Barnchecklistan ska vara med inför varje beslut i nämnd men jag kan som sagt ännu inte svara på vad som händer sen.

    SvaraRadera
  4. Här ska sjavas. Vi får se när jag är tillbaka. Först måste jag kanske ha ett ärende jag vill begära ut. Har du något förslag Karin?

    SvaraRadera
  5. Om du vill spara benen och kika runt bland lite olika ärenden är mitt förslag: http://www.sodertalje.se/Kommun-demokrati/Politik-och-paverkan/Namnderna/Utbildning/Sammantradeshandlingar/ . Med tanke på ditt intresseområde så kan nog Utbildningsnämndens handlingar passa bra. Checklistan brukar komma mot slutet av dokumenten. Utbildningskontoret har oftast med en checklista eftersom de har att göra med barn i varje ärende. De andra kontoren som har andra ärenden är inte lika flitiga användare.

    SvaraRadera
  6. Vad skulle jag göra utan dig Karin? Du är fantastisk.🌺

    SvaraRadera