onsdag 16 november 2011

SVT's barnkanal

Och där gick jag bet igen. Jag som tänkte att jag hade något säkert och hållbart alternativ när middagen ska lagas, den andra vuxna är iväg på spa, tågbanaochutklädningskläderochkastruller breder ut sig över lägenheten. En väg att gå när sitta still i en soffa känns som den bästa utvägen. Jag tänkte att jag hade SVT's barnkanal.
Häromdagen visade barnkanalen "
en stund med Leonardo"(se klippet genom att klicka pålänken), vilket jag blev uppmärksammad på genom Lady D såklart, då tittaren får följa med Leonardo till hans förskola som får besök. Leonardo och hans förskolekamrater ska ha uppvisning och in kommer först ett gäng jasmines. Och sedan kommer det in ett gäng gangsterrappare.Vilket avskyvärt sätt att cementera könsroller, vilket gement sätt att skapa NI och DE, vilket skräckexempel på förskola. Varför väljer SVT att visa den här sidan av förskoleverksamhet, den sidan som direkt strider mot Lpfö98/10 (läroplanen för förskolan som är reviderad 2010)? Om SVT vill få ansvariga att få upp ögonen kanske en annan väg hade varit bättre, nu är vi bara ett fåtal som reagerar, den här vägen.
Detta ledde mig vidare till frågan, vem granskar förskolan? Jag fick svar på frågan. Det är Skolinspektionen MEN förskolor behöver inte granskas som skolor, en hel rapport om jämställdhet i förskolan finns
här,som även tar upp glappet i att enskilda förskolor inte behöver inspekteras. Förskolor inspekteras på kommunnivå eftersom de är så många (!). Om någon vill ta reda på vad Skolinspektionen har granskat i sin kommun kan man hitta det här.

Dagens lärdom: Cementerandet av könsroller tar mark och enskilda förskolor granskas inte.

2 kommentarer:

  1. Men ja! Vad sjutton! Och jag har så svårt att värja mig, oss. Vi pratar om det men mina ungar, ja främst I, sitter ändå och ser skräpet. Jag har svårt att stänga av, det känns så översittaraktigt. Men kanske ändå nödvändigt?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte Lotta. Det är ju det som är så svårt. Men det viktiga är kanske egentligen att ha dialoger med barnen, även sin egna liksom. Våra barn tittar ju på skräp. För tusan, Lovisa såg någon himla Barbie-film på ett kalas i söndags. Min första tanke är SKIT OCKSÅ. Men jag behärskar mig, låter Lovisa få berätta att hon tyckte om filmen och berätta om filmen. Sedan förde jag försiktigt upp tråden att det är bra att längta och önska sig något annat än att bli prinsessa som vuxen. Det är tydligen vad filmen handlar om. Att Barbien är bara en vanlig flicka som blir prinsessa genom ett trollslag. Det slutade med ett fantastiskt bra samtal om vad man egentligen gör som prinsessa nuförtiden och vad som skulle vara roligt att jobba med.

    SvaraRadera