lördag 12 november 2011

Klassiker på engelska

På litteraturtemat har jag nu kommit till KLASSIKER. Jag skulle vilja läsa klassiker men jag vill inte köpa alla. Jag vill helst inte behöva bära böckerna alls. Så jag plöjde App-store letande efter en iPhone-app till detta. Jag hade egentligen ingen tro på att jag skulle hitta vad jag sökte.

Dessutom finns en dimension av att jag vill läsa på engelska. Och jag gjorde det. Jag fann den.

SunScroll Classic Novels-appen med 101 klassiker som till exempel Jane Eyre, Den sista mohikanen, Madame Bovary, Brott och straff, Ben-Hur, Candide och inte minst The island of doctor Moreau som är den jag ska börja sätta läständerna i.

Dagens lärdom: Det finns en app speciellt för den som vill läsa klassiker, lära sig läsa engelska, slippa bära med sig 101 böcker och den kostar 7 kr.

2 kommentarer:

  1. Vilka appar det finns. Berätta gärna om klassikerna sedan. Jag tycker att det är en så märklig och härlig känsla att läsa något som någon har skrivit för länge sedan. En person! Precis som jag! Så länge sedan men som känner och tänker. Som har en vardag. Det är stort på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Ja,jag blir lika överraskad varje gång jag hittar en app som kittlar lite extra.

    Att de är riktiga människor, det är för mig en stor lärdom och en mäktig känsla. Hittills har jag tänkt att "klassiker" inte har något att erbjuda, inte mer än nutida författare liksom. Men istället för att sätta klassikerna på samma kudde som mina samtida så har jag liksom skuffat bort klassikerna, som att de liksom är mindre än samtida. Det är ju lite så jag tänker ibland också, om samhället alltså. Att vi inte kan hänga kvar i det gamla eftersom vi har kommit längre men samtidigt behövs ju det gamla för att visa på vilken grund vi står.

    Hur är det med dig Lotta?

    SvaraRadera