måndag 15 augusti 2011

Tidningsvärlden

I mitt hem ligger det alltid Aftonblad och Expressar skräpandes, vilka enligt mig är just det, skräp. DN kan då och då dyka upp liksom ett par Svenskor, men även de får kalla handen av mig. Det finns en tidning jag läser, en tidskrift, Filter. Där läser jag om sådant som gör skillnad i livet, inte sådant som får de flesta svenskar att dra efter andan och gotta sig. Filter, en bra fläkt i tidningsvärlden. Nu är det ju inte bara jag som läser i mitt hem, även de yngre och något modifierade versionerna av mig har ju börjat läsa. Eftersom Bamse har fått fnatt och gjort ett politiskt självmord så finns det inte många alternativ. Inte för att Bamse, innan Migrationsverket, var en riktigt gott alternativ. Fram till nu. I början av sommaren meddelade Positiv Förlag att barntidningen Tivoli var tvungen att lägga ner. Nu, en sommar senare, har de så många blivande prenumeranter att de ska påbörja utgivning igen. Självklart kan de behöva fler prenumeranter om man känner sig hugad. Nu ska Aftonbladet ut ur vårt hem, tidningshyllan bredvid toaletten ska fyllas med Filter och Tivoli.

Dagens lärdom: Det finns goda alternativ till det kommersiella skräpet även om de inte är många.

6 kommentarer:

  1. Johanna min vackra. Jag kommer att bli beroende av dagens lärdom.

    Min: någon tackade nej till bröllopet, någon jag trott skulle vilja komma. Dagens lärdom: Jag styr inte andra. Andra styr inte mig. Det kan vara ledsamt men, framför allt, det ger frihet.

    SvaraRadera
  2. Lotta. Åh vad tråkigt. Ett nej tack. Blir det en större förlust än att den inte kommer till bröllopet? Hur har det gått med lokal förresten? Lite det du skriver är i linje med Älska livet som det är. Har du läst den? Har ni funderat på Tivoli till Ivar?

    SvaraRadera
  3. Tack för inspiration. Nu ska jag beställa tivoli.

    SvaraRadera
  4. Nu beställde jag visst Filter också. Till Filip.

    SvaraRadera
  5. Nejtacket är en förlust, mest för att jag önskar att min familj var mer hel. Men det där nejjet var samtidit en lättnad. Ärligt. Vi kan leva lite ärligare efter det. Njöt kyrkan ordnad. En liten kyrka och en virrig men snäll präst. Jag tror det blir bra.

    Jag har inte läst boken. Jag ska kolla efter den på bibblan.

    Vi ska absolut beställa Tivoli till Ivar förresten. Jag har varit inne på deras sida och kollat. Den verkar passa Ivar (och oss...) perfekt.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att Tivoli ska infria alla mina förhoppningar. Och Filter, Cecilia, får jag varje år i födelsedagspresent av min bästis Lina. Skrivet på ett kaffefilter, gulligt va?

    Lotta, familjen. Jag vet. Men ärlighet är förlösande, oftast. Skönt att kyrka och prälle är ordnat.

    SvaraRadera