måndag 29 augusti 2011

Att leka en lek

Länge nu har jag förfasats och ilsket bevittnat och trilskats med mina barns svårighet att leka. Alice Bah Kuhnke pratar i sitt sommarprat om vissa föräldrars försvar av sitt eget arbetande där barnens färdighet inom dator och annat spelade är ett argument. Det är inte bara "sådana" föräldrar som använder det argumentet. Även jag har använt det i ungefär ett halvårs tid. Men sanningen är den att barnen har mist en del av sin kreativitet, en del av sin fantasi, en del av sin förmåga att de det intressanta och roliga i verkligheten. De vill bli underhållna. Så vill inte jag ha det och idag kom jag på en lösning. Barnen ska få träna på att leka med sina egna saker. I leken utvecklar ett barn många av sina sinnen och många forskare menar att leken är det viktigaste för lärandemöjligheter i skola och förskola.

Dagens lärdom: I vår familj behövs det några veckors tv- och datorfri tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar