onsdag 15 februari 2012

Diskriminering av kön är förbjudet


Igår gick mitt äldsta barn till leksaksaffären Lekia i vår stad och skulle hämta den nya legokatalogen. Lego, som har en egen kategori i sin webshop för flickor, som heter just GIRLS. Mitt äldsta barn frågar efter Legokatalogen i kassan och expediten ger barnet den och frågar sedan om hon vill ha en liten present från Lego, gratis. "Det är tjejlego, för tjejer" förtydligar expediten och barnet vill väldigt gärna ha presenten med lego i. Sedan frågar expediten om barnet har några syskon och hur gamla de är. Barnet svarar "en lillebror som är sex år och en lillebror som är två och en lillasyster som är sju år", för det har samhället lärt mitt äldsta barn att barnet ska svara vid sådana frågor. "Jaha, vad bra. Då får du en present till lillasyster och en till din äldre lillebror"säger expediten och ger mitt äldsta barn en likadan present som barnet fick till lillasystern och en affisch med Ninjago-våld till lillebrodern. Presenten som Lovisa och Amelia fick var en ram i lego, här nedan syns förpackningen.


Det är inte svårt att dra slutsatsen att Lego förespråkar att pojkar är aktiva och leker aktiva lekar medan flickor är passiva och mest betraktar och ser ut.




När vi sedan bläddrar i tidningen så kan man läsa på första sidan att det har kommit en nyhet. Friends, en legoupplevelse för tjejer.


Jag har nu skickat in två anmälningar till DO, Diskrimineringsombudsmannen, och en anmälan till RO, Reklamombudsmannen. Jag anmäler butiken Lekia för diskriminering av min son som inte fick legopresenten på grund av kön. Jag anmäler Lego för diskriminering av min son som har presenter till flickor. Jag anmäler Lego till RO för deras uttalade produkt för tjejer vilket gör flickor passiva. Om någon mer vill anmäla samma sak (ju fler desta bättre) så finns blanketten till DO här.


Dagens lärdom: Det kommer bli mycket svårt att bojkotta Lego, särskilt som planen var att besöka Legoland i sommar. men skam den som ger sig.

12 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    Jag har redan hunnit irritera mig på att legoklubben hade information om friends, inte i den vanliga tidningen utan i ett iläggsblad som tydligen var med enbart i de tidningar som skickades ut till tjejer.

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa. Anmäl säger jag. Det kostar 30 minuter av ens tid och 11 kr i porto, helvärt.

    SvaraRadera
  3. Gud vilken härlig headerbild! Blev helt glad i hela kroppen här! :D
    Jag har skrivit om lego själv. Eftersom vi älskar lego i den här familjen så har denna uppdelning gjort mig förbannad flera gånger om.
    Jag pendlar mellan att vilja bojkotta dom och att vilja trotsa dom och köpa "tjejlego" till mina barn.
    http://fridgepoetry.blogg.se/2012/february/lego.html#comment

    SvaraRadera
  4. Fy fan va du är bra Johanna!

    (och flytten?)

    SvaraRadera
  5. Jolene. Det är ju just det. Ska man bojkotta eller trotsa? Det enda företagen är ute efter är ju att tjäna pengar så då är väl bojkott det mest effektiva. Jag kommer nog bara köpa lego begagnat nu tror jag.

    Gunilla. Tackar ödmjukast. Just nu tänker jag att Åland är rätt bra. Om två år när jag är lärarklar.

    SvaraRadera
  6. Och tack Jolene. Jag älskar själv den där bilden, den är tagen på Öland.

    SvaraRadera
  7. Alltså, detta är helt fantastiskt!!!

    Vilken morsa du är!

    Dessutom tycker jag att det är dåligt att svenska småbarn skall ha leksaker på engelska, inte konstigt att språkkunskaperna blir sämre och sämre när allt helt oprovocerat skall översättas till engelska. #antiamerikanisering

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket Mea. Nu ska det bli spännande att se vad det leder till.

    SvaraRadera
  9. Ska bli intressant att se vad staten tycker om Legos lansering av Friends i Sverige.

    SvaraRadera