onsdag 1 februari 2012

Det är vårdnadshavarna som bestämmer om barnet

Jag studerar till lärare/förskollärare och i förra veckan vid en föreläsning/diskussion sa vår föreläsare att vi, som förskollärare, inte ska lämna ut ett barn till en förälder som är uppenbart berusad. Vår föreläsare sa dessutom att vi har lagstöd för det. När jag frågade efter vilken lag så kunde vår föreläsare inte svara på det och kunde inte heller ta reda på det. Flera av mina studiekamrater bekräftade föreläsarens ide genom berättelser om att de sett liknande formuleringar på s k checklistor på olika förskolor.

Eftersom jag inte litar på människor och anade ugglor i mossen har jag försökt mig på en kritisk granskning av påståendet. Efter att ha pratat med en jurist, en blivande jurist, en nyutexaminerad socionom och läst Staffan Olssons svar på just denna fråga på www.förskoleforum.se såstår det för mig väldigt klart att jag inte på något vis får vägra lämna ut barnet. Vårdnadshavare bestämmer över barnet så länge det inte är omhändertaget genom LVU (Lagen om Vård av Unga) och då är det socialtjänsten som bestämmer över barnet, absolut inte en förskollärare.

Dagens lärdom: Man kan inte lita på människor, hur insatta de än verkar.

2 kommentarer:

  1. De där människorna som vet bäst och därför för "allas bästa" säger saker som strider mot de mänskliga rättigheterna finns i skolvärlden. Jag tror att de dessutom tycker att de passar väldigt bra där.
    Så fort jag hör uttrycket "sunt förnuft" vet jag att det är nåt skumt!

    SvaraRadera
  2. "Sunt förnuft" hördes ett gäng gånger i min skola idag. Tack för att jag har dig Katten.

    SvaraRadera