söndag 18 september 2011

Gotland Gotland über alles

En vän till mig ska göra slag i saken och packa sin kappsäck och flytta till den stora ön till öster om mig. Igår arrangerades en avskedsfest för vännen.




Till förrätt serverades således en fårosttoast med en särdeles gotländsk hemgjord jordnötspesto. Innan dess hade vi alla fått en fördrink i form av Gotländsk sommarnatt.






Under middagen, som bestod av lammytterfilé och lamminnerfilé, gräddig potatisgratäng och två mustiga såser. Lamm som inhandlats i Gårdsbutiken utanför Mölnbo, fick vännen svara på frågor om Gotland. Bland annat varför ringmuren byggdes.




















Vännen fick även svara på frågan om gotlänningar kan teckna eget abonnemang för mobiltelefon. Vännen klarade de flesta frågorna.






Till efterrätt fick vi naturligtvis saffranspannkaka med grädde och slambärssylt.


Dagens lärdom: 1. Ringmuren byggdes på 1200-talet för att skydda den då tyska Hansa-staden från pöbeln/bönderna när inbördeskriget var ett faktum beroende på Hansans tvång och beskattande av bönderna på Gotland. 2. Gotlands landskapsdjur är inte lamm utan igelkotten. 3. Även Gotland passar utmärkt som tema för en festkväll.

5 kommentarer:

  1. Underbar kväll. Den där standupcomediennen - ville hon inte vara med på bild?

    SvaraRadera
  2. Fint! Jag blir mer och mer klar över att man alltid ska passa på att fira. Eller festligt sörja.

    SvaraRadera
  3. Jag kanske gjorde mig lite förutfattade meningar om comediennen men det kändes lite som Facebook, internet, bloggar- nej tack. Dessutom fastnade hon knappt på bild. Men jag funderar på att hyra henne till min 30-årsskiva.

    Lotta, skönt att du äntligen är med på tåget. Det finns alltid något att fira och varje fest förtjänar ett tema.

    SvaraRadera
  4. Läser och njuter din blogg Johanna!

    SvaraRadera