måndag 19 september 2011

Ett nytt ord i förrådet

I en kommentar här användes ordet dikotomi vilket jag då inte visste vad det betydde. Jag gjorde som varje högskolestuderande ungdom skulle gjort och wikade ordet. Det visade sig vara ett mycket användbart ord helt klart. På Wikipedia kan man läsa om falsk dikotomi: "Falsk dikotomi är ett argumentationsfel där personen förutsätter att det bara finns två alternativ, men där det egentligen skulle kunna vara så att båda dessa ”teorier” är falska eller att dessa inte behöver utesluta varandra."

Dagens lärdom: Jag ägnade mig åt falsk dikotomi i ett retoriksyfte.

4 kommentarer:

  1. Oj. Varför är det viktigt att skriva om att jag skrev fel? Det känns lite tillplattande. Jag menade inget illa utan resonerade runt min egen tanke.

    SvaraRadera
  2. Åh. Nej nej min bästa Lotta. Det bar helt åt andra hållet. Jag lärde mig ett nytt ord av dig för tusan. Det var du som lärde mig. Jag hade ingen aning om vad det var alls. Förlåt. Det var inte min mening. Förlåt igen.

    SvaraRadera
  3. Min vän! Allt är förlåtet och inget behövde förlåtas. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag ändrade lite ändå. Du, jag har ett tillfälligt nummer och på denna telefon finns inte ditt nummer. Om du kan tänka dig så får du gärna facebooka eller emaila ditt nummer till mig. johannas_mejl@hotmail.com

    SvaraRadera