måndag 2 januari 2012

Bok eller bok

I sådana bokdagar vi är i nu är det en bra idé att komma ihåg de förlag som har sunda värderingar, goda tankar och en vacker framtidssyn.


  • Sagolikt bokförlag som ger ut bokpaket som kallas Genuspaketet och Likabehandlingspaketet.

  • Positiv Förlag som ger ut den alternativa barntidningen Tivoli.

  • OLIKA förlag som ger ut böcker som är noga utvalda utifrån genuskoll och mångfaldstänk.

Dagens lärdom: Barbiebokträsket är ett hemskt träsk och svårt att levande ta sig ur.

2 kommentarer:

  1. Lillan fick sex (!) barbiedockor av sin farbror. Fast jag sa att jag inte ville att hon skulle ha någon. När hon öppnade paketet så var det försent att göra något, så kändes det. Hon blev så oerhört glad över allt det där som glittrade och glänste och över alla små skor. Jag vet inte hur vi ska komma undan.

    Lärdom: Här behövs det mer fräs i mamman.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår hur det känns Lotta. Det händer mig då och då. Amelia fick en Barbie och en Ken (och ens dubbelsäng till dem) när hon fyllde fyra år. Hon blev jätteglad men efter några dagar var det inte svårt att pö om pö låta dem försvinna. Ingen finns kvar och hon frågade inte efter dem. Men hon önskar sig Barbie varje födelsedag. Jag tänker att barn vill mycket och en del av sakerna väljer de vuxna bort för att det inte är bra för barnet. Min övertygelse är att Barbie är dåligt därför kan jag välja bort det. Men man måste kanske vara säker på det innan man går så långt som att ta bort.
    Förstår du hur jag menar?

    SvaraRadera