söndag 22 januari 2012

Att tjäna pengar

Tjäna pengar, få lön och förvärvsarbeta är en av de saker jag inte gjort särskilt frekvent i mitt liv. Timvikariat är mer min melodi.

Häromdagen fick jag reda på att lärarvikarie i Södertälje kommun inte har rätt till individuell lönesättning utan här får alla lärarvikarier 115 kr/timme. Att det ligger 15 kr under vad jag har som lärarvikarie i Botkyrka kommun spelar ingen roll. Inte heller har någon mutta/stake nog att informera mig om på vilket de sätter lön utan det är jag som får fråga var jag ska lämna mitt löneanspråk och få detta till svar.

Jag har nu arbetat fyra vikariedagar in den här kommunen och det gör jag ju inte om.

Men frågan om vikarier är viktig, för mig som en riktig hedervärd lärarvikarie med egna lektionsupplägg, som tar ansvar för de barn jag förväntas ta hand om. Den är också viktig för mig i fråga om mina barn. Lärarvikarier är inte alls så ovanliga som man kan tro vilket såklart är olika i olika skolor. Som förälder tycker jag att vi, alla föräldrar, ska sätta mer press på skolan i den här frågan. Hur ofta används vikarier? Vad har de för utbildning? Vad gör barnen när de har vikarie?

Dagens lärdom: Södertälje kommun snålar på så oerhört dumma saker, som en god lärarvikaries timlön.

1 kommentar: