torsdag 1 december 2011

Att lära sig klockan

Att lära sig klockan upptog en stor del av min lågstadieskoltid. Så har det länge varit. Idag tänkte jag jämför ett månadsprov i matematik från JILBA AB Pedagog med Lgr 11's kursplaner. Det visade sig att de stämde alldeles ypperligt överens år 1-3. Men en sak lyckades jag fastna på. Nämligen just klockan. Efter nästan 30 minuters letande i såväl matematikkursplanen som teknikkursplanen och svenskakursplanen, kunde jag tillslut hitta en liten ynka mening som kan tolkas som att lära sig klockan.


"Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter." Lgr 11 (2010).

Men tydligen ska man inte stanna där utan det finns ett omfattande kommentarsmaterial som man ska använda sig av om kursplanerna verkar fattiga. Men inte heller i kommentarsmaterialet står något mer utömmande.


Dagens lärdom: Om jag skulle vara klockmotståndare så skulle jag i teorin kunna välja att som lärare inte se till att mina år 3 elever kan klockan utan använda solur, timglas och människans inbyggda klocka för att tillgodose mätning av tid.

2 kommentarer:

  1. Johanna! Det är så fantastiskt hur du resonerar. Du kommer att få elever som kan tänka gränslöst!

    SvaraRadera
  2. Du tycker inte att jag är cynisk och negativ då Lotta? Det tycker nämligen en hel del i min närhet.

    SvaraRadera