måndag 9 april 2012

Ägg, kärring, eld, bubbel, gubbröra och Jesus

Vi firar påsk. Vi har målat ägg, letat ägg, hackat ägg. På påskafton såg vi Jesus Christ Superstar, 2000-års filmade musikal med Glenn Carter och Jerome Pradon. Det blev många stopp och samtal och förklaringar och Judas självmord hoppade vi över. Julians kommentar på det hela var: "Mamma, Jesus är ju precis som du. Gillar inte våld och vapen."

Dagens lärdom: Det finns nog ingen motsättning mellan mig och Jesus. Kärleksbudskapet och inget våld.

9 kommentarer:

  1. Ja! Puss och kram min kära!

    SvaraRadera
  2. http://allasmutsigadetaljer.blogspot.se/2012/04/just-nar-jag-trodde-det-var-over.html


    Läs det här. Är det sant? Jag blir ledsen i hjärtat...

    SvaraRadera
  3. Det var en mycket bra inlägg i den här frågan, SL. Det är vidrigt och fasansfullt. Jag tänker på hur jag tänkte gå på toa någonstans i mitten av andra halvlek men struntade i det. Jag hade kunnat stoppa våldtäkten kanske.

    SvaraRadera
  4. Det gör mig faktiskt, på riktigt, ledsen. I hela hjärtat.
    På något sätt tycker jag inte ens att ramsorna och sångerna som verkar sjungas på stadion borde förekomma år 2012.
    Bra uppförande vid sportsliga evenemang är liksom något som ligger mig varmt om hjärtat.
    Det här gör mig sorgsen.

    SvaraRadera
  5. Okej, jag förstår. För mig är det lika vidrigt med våldtäkter på krogen eller under konserter. Men det värsta tycker jag är tystnaden efteråt. Att inte Bajenfans och Hammarby tar en ståndpunkt mot. Att blunda och låtsas som att det inte har med hela kulturen att göra tycker jag är att erkänna att det har med hela kulturen att göra. Det gör mig riktigt ledsen. Jag anser nämligen mig höra till Hammarby-kulturen och jag tar ståndpunkt mot.

    SvaraRadera
  6. Men du. Det är väl självklart att jag tycker det är lika vidrigt om det sker på krogen eller under konserter. Herrejisses. Jag pratade om en enskild situation. som i en blandning av hejaramsor där man ska våldta och annat vidrigt liksom blir en sån salig blandning av vidrigheter att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen.
    Att Hammarby håller tyst om det nu förvånar mig inte. Feghet helt enkelt. Strutsvarianten liksom.
    För att förtydliga: oavsett var våldtäkter sker tycker jag att det är fruktansvärt.

    SvaraRadera
  7. Och den där fegheten tycker jag att jag ser överallt där det finns män. Samtidigt som nästan alla män vill stå utanför det män gör mot kvinnor i fråga om våld och makt och inte vara en "sådan" man är det heller väldigt utbrett bland män att blunda för det som händer, som om det faktiskt hade något med manskulturen att göra.

    SvaraRadera
  8. Okej. Jag känner att jag inte vill diskutera den här typen av frågor i ett kommentarsfält på en blogg.

    SvaraRadera