torsdag 8 mars 2012

En hel dag!

Men nu är dagen alldeles snart slut, den där dagen då kvinnorna skulle hyllas, få bättre sjukvård, högre lön, normala livsvillkor. Men nu är den slut.

Så nu kan vi gå tillbaka till det normala igen. Där den vita, medelålders mannen är norm och alla vi andra avvikande. Där män får högre lön för att de har snopp. Där kvinnor ska undvika livet för att slippa bli våldtagna.

Då börjar vi fira mannen nu, som vi alltid har gjort. Vad passar bättre än ett litet modekollage?

Dagens lärdom: Som kvinna ska du behaga mannen och ögat. Som man skulle du aldrig underlåta dig något så förnedrande.

17 kommentarer:

  1. Johanna

    Det här är ju krångligare än vad din slagord vill göra gällande. Jag är en seriös man, tycker jag, och vill behandlas som en sådan. Kvinnor målar sina läppar röda; det gör även feminster. Min fråga blir: Varför? Ofta svarar då kvinnorna att de gör dwet för sig egen skull. Är detta sant?

    SvaraRadera
  2. I skolan är 70 - 95 procent av lärarna kvinnor.
    Vad gör det för ungdomens syn på könsrollerna?

    SvaraRadera
  3. Jag börjar med din sista fråga Bertil. Jag vill verka för att män och kvinnor är sina egna individer utan genustillhörande. I den tanken blir könsroller inte viktiga, alltså en pojke eller flicka behöver inte en manlig förebild och en kvinnlig förebild. Barn behöver vuxna människor i skolan, som förebilder, jämlikar och ledare. Men ett särskilt kön på förebilden tror jag inte är viktigt.

    Däremot ligger det ett problem i att läraryrket (och ännu mer förskolläraryrket) är så kvinnodominerat eftersom många kvinnor i skolan handlar efter en genusspecifik roll, genuset kvinna. Missförstå mig inte nu, det skulle inte vara bättre med en majoritet av män. Det skulle vara bra om det var 50/50, men ännu bättre om könen inte var viktiga utan lärarkåren representerade en mångfald av yttre kategoriseringar såsom etnicitet, kön, ålder där individerna inte ses som "sin" kategori.

    SvaraRadera
  4. Till dina förstå frågor.

    Det här argumentet används även när vi talar om burka och slöja. Att kvinnor vill det själva. Och jag tror att det finns en sanning i det, precis som det finns sanning i att kvinnor använder smink för sin egen skull. Men det är nog inte hela sanningen. Burkan eller slöjan är ett exempel där män har dikterat villkor och kvinnor försöker göra det till sitt eget, röda läppar har ju funnits inom teater sedan antiken och säkert ännu tidigare och inte alls bara för kvinnor så det är inte riktigt samma sak. Skönhethetsen som finns bidrar såväl kvinnor som män till men det är vår patriarkala struktur som fött fram den.

    SvaraRadera
  5. Men Johanna, en bra protest från kvinnorna vpre ju då att sluta att använda make-up? Eller? Då skulle ju männen få en riktig nöt att knäcka!

    Problemet är att feminister jag mött säger om kvinnoöverskottet i lärarkåren att det är bra för att män har dominerat så länge iaf. Hur ställer du dig till sådana argument?

    SvaraRadera
  6. Ett sånt argument tycker jag är dumt och bakåtsträvande. Jag tycker inte att Kvinnor ska göra samma misstag och dåliga saker som män tidigare gjort, det är inte god jämställdhet.

    När det kommer till läppstiftet så är det mer komplicerat än att alla kvinnor bara borde strunta i att sminka sig. För det första är ju alla vi kvinnor (och alla vi män) fostrade i den maktstrukturen som finns. Det är ju därför kvinnor (och alla andra som får makt utövad på sig) försöker göra sitt eget av det som män har ålagt dem. Jag tycker att det vi alla kan försöka förändra är hur vi fostrar barnen, våra egna och skolans. Vi ska inte upprätthålla utseendefixeringen för något barn och aktivt motverka det hos flickor. Vi ska hjälpa alla barn att använda talandet i konflikter och aktivt motverka pojkar som slåss.

    SvaraRadera
  7. Menar du att allt dåligt kvinnor gör beror på männen?

    Hur påtvingas kvinnor läppstift av män? Det är ju många kvinnor inom skönhetsindustrin. Bidrar inte då kvinnor till att förstärka mäns överordning och tom bli en viktig del av den?

    SvaraRadera
  8. Jo, Bertil. Precis. Människor, kvinnor och män, använder, underkastar sig, utnyttjar, förslavas i, lever och lär i just det här samhället. Jag är för att prata om vad människor gör, istället för vad män eller kvinnor gör. Det är vi människor som kan förändra strukturerna i samhället. Det är strukturerna som är motsättningarna, patriarkala strukturer. Jag tänker att vi har de patriarkala strukturerna för att män har tagit makt och hållit kvar makten. Nu är det upp till oss att sluta gör skillnad på genus, könsorgan är det skillnad på och föda barn men annars ser jag inte väsentliga skillnader. Det är på intet sätt bara män som upprätthåller strukturen och det är på intet sätt bara kvinnor som förlorar. Det är vi människor.

    SvaraRadera
  9. Varför påtalar aldrig feminister att
    vissa kvinnor aktivt stöder den rådande över/underordningen? Kvinnor
    inom vissa industrier, som skönhetsindustrin, borde ju göras uppmärksamma på vad de sysslar med. Är det inte bättre att söka påverka sådana grupper direkt än att indirekt angripa männen för att förutsättningar att kvinnor "tvingas(?)" gå in i sådan verksamhet.

    SvaraRadera
  10. Om du vill använda angripa så gör jag det men det är inte mitt ordval. Människor bör angripas, män och kvinnor men samhällsstrukturen är den stora boven. Jag vet inte om du har uppmärksammat bloggämnet Lina Ehrin som syntes i Melodifestivalen med orakad armhåla. Om inte, googla. John Strandberg har tagit ett screenpic på henne och publicerat på Facebook och har skrivit förnedrande och elaka kommentarer. Kvinnor kan också göra sådant men män gör det också. Men det är mycket oftare en kvinnas kropp och utseende kommenteras och förnedras.

    Och de feminister jag läser och umgås med påtalar precis lika mycket kvinnors roll som mäns roll i samhällsstrukturen, läs gärna Lady Dahmers blogg till exempel.

    SvaraRadera
  11. Det är möjligt att kvinnors kroppar oftare kommenteras men kan det inte ha att göra med att det är kvinnor som mest visar fram sitt utseende? Genom mascara och annan make-up gör de sig vackra. Vill de inte bli uppmärksammade eller?

    SvaraRadera
  12. ...och nu kanske jag halkar utanför er diskussion, tränger mig på men en sak som ofta synns tydligt enligt min uppfattning är:

    Kvinnor gör sig vackra för kvinnor. Det är min fasta övertygelse!

    Jag tar mig friheten att dra de flesta över en kam. Vi klär oss så som de väninnor vi ska träffa. Av egen erfarenhet vet jag att jag från något yngre år styrdes av väninnor. "Nu ska jag till Marie....då klär jag mig så här, nu ska jag träffa Kerstin då väljer jag lite smink och de här kläderna". Tack och lov har jag en egen starkare vilja och mognad nu när jag passerat 35....host host

    Att göra sig fin när vi ska träffa män....ja att göra det så som mmännen uppskattar - det är ju stört omöjligt då man inte har en susning hur männen tänker och vad de ser som fint, attraktivt, smakfullt, praktiskt....

    Vi vill bli uppmärksammade för den person vi är "under kläder och smink"! Och det vill väl killarna också?
    Hel och ren!

    SvaraRadera
  13. Kvinnors utseende styrs alltså av andra kvinnor! Tänk om det är överordnade kvinnor som styr underordnade kvunnor!

    SvaraRadera
  14. Jajamen Bertil, så tror jag. Överordnade - underordnade...näru grabben....nu börjar du snärja in dig. Vi släpper det här nu! Kanske ska prata om....nja, jag vet inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ger upp!?
      Ok, du ser det som en strid, det gör inte jag. Jag ser det som en diskussion som vi inte tycks komma längre i då vi talar om olika "saker".

      Radera
  15. Bertil, läs mitt senaste blogginlägg Skönhetsmyten. Där beskriver jag med hjälp av citat från Naomi Wolf hur jag menar. Kanske hjälper det dig att förstå. Tack för din diskussionsvillighet.

    SvaraRadera