fredag 16 december 2011

Lek (och sex), nyckeln till människans överlevnad?



Här kan man se ett klipp från TED Talks. Det är Isabel Behncke som har studerat bonobo-apor som tillsammans med schimpanser är människans närmaste nu levande släkting. Här kan du läsa om tjuvjakten på bonobo-apan i artikeln Apmannen i Magasinet Filter.

Isabel talar hur bonobo-apan använder sexuella handlingar för att lugna ner stämning och undvika konflikter i gruppen. Bonobo-apan har tillskillnad från många andra djurgrupper kvinnor/honor som ledare.


Det som intresserar mig mest är när Isabel talar om lekens betydelse. Jag läser ett lärarprogram vid Mälardalens högskola som gör mig behörig i skolans tidigare år, nu när behörigheter i ämnen införs så blir det i praktiken till år 3, alltså lågstadielärare. Min inriktning heter Lek, lärande och utveckling och lägger stor vikt vid leken. När jag då såg Isabel märkte jag att hon talar om precis det vi läser om och som jag lär mig just nu.
Jag ser det så här, allt handlar om lärande eller kunskapsinhämtning eller anpassning till god överlevnad. Vi människor har valt att dela upp detta lärande och kallar det generellt utveckling för spädbarnet, lek för det lilla barnet, lärande för det äldre barnet och förverkligande för den vuxna. Jag tänker att det är olika namn för i grunden samma sak. Jag väljer lärande som ord. Isabel har en viktig poäng när hon talar om att bonobo-apan och även människan lär om livet och lär sig att anpassa sig, i leken.


Det lekande, lärande barnet i ett utvecklingspedagogiskt perspektiv finns beskrivet i boken med det namnet. I Lärarnas Nyheter på nätet kan du läsa en artikel där Ingrid Pramling- Samuelsson intervjuas i ämnet, där frågeställningen handlar om ämneskunskaper i förskolan.


Dagens lärdom: Min lärarutbildning är kanske inte helt ute och cyklar trots Jan Björklunds ångvältande i skolvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar