lördag 5 november 2011

Plättlätt glass

Det här året har jag godislöfte. Det har hittills resulterat i att jag är betydligt tjockare än vid årets början, jag har ätit hur mycket glass som helst och således testat allt våra närmaste matbutiker har att erbjuda i glass väg. När jag hittade Linnéas blogg om mat hittade jag ett recept som passade mig perfekt. Egen glass utan glassmaskin.Du behöver:
-lättvispad vispgrädde (5 dl)
-sötad kondenserad mjölk (1 burk)
-det du vill smaksätta med
Blanda grädden och mjölken. Häll i all smaksättning utom det du vill toppa med (garnering). Toppa med topping. Häll upp i en frysfast form och frys i frysen i sex timmar. Inget mer.

Denna gång har jag valt jordnötssmör, hackad mörk choklad och hallon som smaksättning. Det behövs sånt som inte är jättesött, som riktigt mörk choklad och osockrade bär eftersom den kondenserade mjölken är jättesöt.

Dagens lärdom: Den godaste glassen är den som man själv valt ingredienserna till.

5 kommentarer:

  1. DU måste testa det. Och det finaste är ju att du kan ha i precis vad du vill.Och göra Lottasåsen till. Jag ska testa valnötter och lemoncurd nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Lärdomen då. Hur löd den? Glass är godast när man gör den själv? Eller Sluta inte äta godis för då går du upp i vikt?

    SvaraRadera
  3. Oj Cecilia. Kul att du syns här. Jag ska lägga till lärdomen snart så du ser.

    SvaraRadera